פסיעה

הנוער הערבי – תנופה ומצפן

דליה פדילה

כאנשי חינוך אנו מודעים לתפקידו המכריע של הנוער בחיי הציבור, ולכוחו חסר התחליף לחולל שינוי. לכן הקמנו את תנועת הנוער של עתידנא

הנוסחה לחברה ישראלית בריאה וחזקה, ובתוכה חברה ערבית תורמת ומשגשגת, כוללת שלושה מרכיבים עיקריים: שוויון אזרחי; כבוד הדדי; איזון בין אזרחות ישראלית והכרה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובין זהות ערבית. לפני שלוש שנים ייסדו יהודים וערבים המאמינים בכך את עמותת "עתידנא" ("עתידנו" בערבית). המטרה של עתידנא היא לחתור לביסוס האיזון הזה; אנו פועלים מתוך אמונה עמוקה שהרוב הערבי הגדול והדומם שותף למטרה זו.

כאנשי חינוך אנו מודעים לתפקידו המכריע של הנוער בחיי הציבור, ולכוחו חסר התחליף לחולל שינוי. לכן הקמנו את תנועת הנוער של עתידנא, במטרה לגייס למשימת שילוב הערבים בחברה הישראלית את תום הנעורים, את ההתלהבות והאידיאליזם המפעמים בחוזקה בתודעת הנוער.

למעשה, תנועת הנוער שלנו מחלקת את תפקיד הנוער הערבי לשניים: תנופה ומצפן.

תפקיד גלגל התנופה שמור למצבים שבהם הציבור מתקשה להמשיך לנוע קדימה וזקוק לדחיפה, כגלגל תנופה בתוך מכונה, שתפקידו להניע אותה כשפעילותה משתתקת.

תפקיד המצפן אינו שמור לעיתות משבר אלא קבוע. הוא המבחין תמיד, ברגישות ובדייקנות, בכוכב הצפון המורה לנו את הדרך. וכוכב הצפון שלנו הוא השתלבות בחברה ובמדינה, תוך נאמנות לאופיה היהודי-דמוקרטי, ותוך חתירה לשוויון זכויות וחובות.

באירועי חודש מאי 2021 בערים המעורבות התגלה הנוער הערבי כמי שהוביל את הרס היישובים ואת ערעור המרקם העדין של יחסי יהודים וערבים החיים יחד בשכנות. לכאורה נראה הדבר כחורבן, אבל נקודת מבטנו, כאנשי חינוך, אחרת. היכן שכולם ראו בהלה, אכזבה ורגרסיה, אנו ראינו הזדמנות. אירועי מאי הציבו מראה למצבו העגום של הנוער הערבי, שאחוז ניכר ממנו חסר תכלית ומעש. אנו מאמינים שהאירועים "הפילו אסימון", וחידדו את הצורך בעבודה מובנית, אידאולוגית וערכית, במטרה לשלב את הצעירים הערבים בחיי המדינה. אחת הדרכים לעשות זאת היא צמצום הפערים בינם לבין צעירים יהודים.

זוהי מטרתה של תנועת הנוער עתידנא; למרות המכשולים הרבים אנו חותרים לעברה בהתמדה.

כיום פרושה התנועה בחמישה-עשר יישובים, ומגיעה ליותר מ-2500 חניכים. גורמים קיצוניים, ובהם גם ראשי רשויות בחברה הערבית, החוששים שבכך יהפכו החניכים לציונים ואף יתגייסו לצבא, מתנגדים לתנועה; אבל הפעילויות החיוביות במסגרת התנועה – כדוגמת תוכניות מנהיגות קהילתית, קורסי הדרכה, טיולים ומחנות קיץ – גורמות למשפחות רבות לא לחשוש, לאשר לילדיהן להצטרף ולאפשר לתנועה לגדול, להתרחב, לצמוח. עתידנא מקיימת פעילות משותפת עם מכינת חנתון. פעילות משותפת זו מחזקת אותנו ומהווה הזדמנות ללמידה ולהתפתחות הדדית, הן של הצעירים הערבים והן של היהודים, וכך השכנות בין חנתון לבין ביר אל-מכסור הופכת למשמעותית יותר. המפגש בין חניכי חנתון לבין החניכים והמדריכים מסניף עתידנא בביר אל-מכסור מנפץ דעות קדומות ובונה חברה שמושתתת על הבנה ועל כבוד הדדי, על-פי החזון של עתידנא. מודל שותפות זה עתיד להתרחב לעוד כמה יישובים שבהם שוכנים סניפי עתידנא.

לצד הפעלת תנועת הנוער, פועלת עמותת עתידנא גם לעידוד לימודים באוניברסיטאות ישראליות, במיוחד בקרב המנהיגים הצעירים הצומחים בתנועת הנוער. העמותה אף מעניקה מלגות סיוע במטרה להעלות את ציוני הבגרות והפסיכומטרי. מטרת הפעולות הללו היא לייצר קהילה אקדמאית שתיטול תפקיד מוביל ומשמעותי בעשיה החברתית.

מעגל פעילות שלישי שאנו מפעילים הוא תוכנית ייעודית המכשירה צעירים ערבים בעלי תואר ראשון במקצועות הטכנולוגיה להשתלבות מוצלחת בתעשיית ההיי-טק, בדגש על חיזוק מיומנויות רכות ואישיותיות. אנו רואים ברכה גדולה בעמלנו: ארבעה מחזורים ראשונים של התוכנית כבר סיימו, באחוז השמה גבוה למקומות עבודה בחברות היי-טק. 40% מבוגרי המחזורים האלה הן בנות ערביות, וזו מהפכה בפני עצמה.

תנועת הנוער של עמותת עתידנא, וכמוה גם העמותה, מובילות אפוא מנהיגות השואפת לחולל שינויים בשתי תודעות: בתודעת החברה הערבית – שתכיר בכיוון הנכון למקומה ולעתידה במדינה; ובתודעת החברה היהודית – שתכיר בכך שחברה ערבית חזקה, משכילה ומשולבת, רק תוסיף חוסן לחברה הישראלית כולה.

ד"ר דליה פדילה היא מנכ"לית שותפה של עתידנא, והמייסדת של רשת Q העוסקת בחינוך, בייעוץ ובפיתוח ארגוני של מוסדות חינוך המקדמים חינוך איכותי בחברה הערבית.

הערות שוליים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

תפוצות

זהות ציונית איתנה

  אתה שר צעיר וחדש, גר בחנתון ואיש ימין… מהיכן באת? ספר מעט על עצמך. בעליה לתורה אומרים: יעמוד עמיחי בן איתן וקמיל – הכול

קרא עוד »